Deltidsplads i Dagplejen

Hvilke regler gælder for deltidspladser?

En deltidsplads i dagplejen er på 30 timer pr. uge, og kan anvendes inden for dagplejehjemmets åbningstid og frem til klokken 15.00 alle hverdage. Barnet skal afleveres senest klokken 9.00 af hensyn til barnets mulighed for at deltage i planlagte pædagogiske forløb og aktiviteter.

Forældre skal aflevere komme-gåtider pr. uge for en måned ad gangen.

Dagplejehjemmet fører kontrol med, at timetallet overholdes.

Hvordan ansøger jeg om en deltidsplads?

Forældre, der ønsker en deltidsplads skal ansøge senest den første i måneden inden deltidspladsen ønskes. I ansøgningen skal forældre angive den periode, de ønsker deltidspladsen for.

Forældre skal i forbindelse med ansøgningen dokumentere, at de afholder fravær efter barselsloven eller vil afholde fravær på det tidspunkt, hvor de ønsker at få tilbudt deltidspladsen.

Deltidspladsen gives for én sammenhængende periode pr. barn.

Ansøgning om deltidsplads i Dagplejen foregår via dette link: Ansøgningsformular

Retten til en deltidsplads bortfalder, hvis forældre afbryder deres ret til fravær efter barselsloven, eller såfremt forældrenes ret til fravær efter barselsloven på anden vis ophører. Barnet kan dog beholde deltidspladsen, hvis fraværet afbrydes af en periode på mindre end fem ugers varighed, hvor forældre holder ferie.

Opsigelse af deltidspladsen

Såfremt forældre ønsker at opsige aftalen om en deltidsplads før den aftalte periode udløber, skal det ske med en måneds varsel til den 15. eller den sidste dag i måneden.