Gæstehuset i Billund

Velkommen i Gæstehuset

Gæstehuset er et tilbud til børn, når deres dagplejer er på kursus, holder ferie eller er syg.

Vi er normeret til 10 børn, og vi er tre fastansatte samt to faste vikarer.

I Gæstehuset er nøgleordene tryghed og omsorg. Vi respekterer det enkelte barns følelser og behov, og vi arbejder for, at hvert barn føler sig tryg, når det er i Gæstehuset.

Barnets dagplejer vil forsøge at besøge os, inden barnet skal i Gæstehuset (primært de første gange)

Forældre er også velkommen til at besøge os sammen med deres barn. Ring gerne og lav en aftale først.

Vi håber på et godt og åbent samarbejde med forældrene. Vi fortæller gerne om barnets trivsel og oplevelser her i Gæstehuset. Og vi hører også gerne, om de ting forældrene kender til, der er vigtige for, at vi kan tage bedst mulig vare på det enkelte barn.

Vi har et ønske om, at det skal være en god oplevelse for både børn og forældre at komme i Gæstehuset.

Dagsrytme:

Vi starter dagen med at modtage børn og hjælpe børnene i gang med at lege.

Kl. 8.30 får vi formiddagsmad, og derefter laver vi forskellige aktiviteter ude eller inde.

Kl. 10.45 tilbydes børnene middagsmad (Vi får mad leveret fra Børnenes Univers Billund)

Derefter synger vi samt skifter og putter børnene efterhånden, som de er trætte.

Kl. 14.30 spiser vi eftermiddagsmad.

Vi tager udgangspunkt i hvert enkelt barn i forhold til søvn, mad og leg, så børnene får mad på andre tidspunkter end ovenstående, hvis de sover, når de fleste børn spiser.

Praktiske informationer:

I garderoben har vi en tavle, hvorpå der skrives tidspunkt for afhentning samt hvem der henter, hvis det ikke er forældrene. Hvis der er andet vigtig i forhold til allergi, sovevaner eller andet vigtigt, kan det noteres på garderobeskabets låge.

I hverdagen starter Gæstehusets aktiviteter kl. 9.00, hvor dagplejerne går fra Gæstehuset, hvis de skal på tur. Derfor er det vigtigt du informerer om, hvis du ønsker at aflevere efter kl. 9.00 og aftaler hvor dit barn evt. kan afleveres. Det er vigtigt, at I giver Gæstehuset besked, hvis jeres barn holder fri, er syg, i tilfælde af at I bliver forsinkede ved afhentning eller hvis andre henter jeres barn.

I skal medbringe barnevogn incl. dyne, sele, myggenet og regnslag eller dyne og pude, hvis barnet sover inde (vi har madrasser).

I medbringer også skiftetøj, tøj og fodtøj til at være ude samt bleer.

Vigtigt at I har navn på barnets ting, så vi tydeligt kan se, hvilke ting der tilhører de forskellige børn.

Børnenes ting og barnevogn må gerne blive i Gæstehuset fra dag til dag.

Det kan blive nødvendigt at medbringe specialkost ved akut placering i Gæstehuset.

Billede af Anja Moslund HansenAnja Moslund Hansen
Billede af Annette WestergaardAnnette Westergaard