Pia Eg Andersen

Velkommen hos den kommunale dagplejer Pia Eg Andersen, Solbakken 11, Sdr Omme

Jeg er uddannet køkkenassistent, men har siden 1991 arbejdet i forskellige vuggestuer og børnehaver. Jeg blev ansat som dagplejer d. 1.2.2001

Det har jeg ikke fortrudt. Det er fantastisk at arbejde med børn fra 0-3 år. Det er i de første år af et barns liv, grundstenen til resten af deres liv skal dannes.  Som dagplejer kommer jeg helt tæt på det enkelte barn. Jeg er sammen med børnene fra de kommer, til de går hjem.

Jeg skaber rammerne for børnenes dagligdag, at de bliver trygge og trives her hos mig. Det er utrolig vigtig at jeg får skabt en god tilknytning / relation til det enkelte barn. Når der er en god relation giver det resurser til at børnene kan udvikle sig.

Jeg er gift med Bjarne og sammen har vi Mads og Julie. Mads studerer i Århus, og Julie går på STX i Struer. Vi har en korthåret hønsehund Tess.

Dagplejebørnene og jeg har et værelse, gang og køkken hvor vi opholder os når vi er inde.

Udenfor har vi et legehus, sandkasse, gyngestativ og forskellige køretøjer.

Vi følger et årshjul med de 6 læreplanstemaer, hvor jeg arbejder med et tema om måneden.

Vi er ude så ofte som det kan lade sig gøre i forhold til den børneflokken jeg har.

I sommerhalvåret skiftes vi dagplejere 5 stk. til at gå i børnehaven om onsdagen. Vi mødes 1-2 gange om ugen på byens legepladser og nogle gange på campingpladsen.

I vinterhalvåret går vi i hallen hver onsdag, og ca. 1 gang i måneden har vi heldagslegestue hvor vi er der hele dagen.

Jeg er meget optaget af at børnene bliver stimuleret sprogligt og motorisk, da det er forudsætningen for alle de andre ting de skal lærer. At benævne alt hvad barnet gør, ting, tøj, farver osv.

Børnene øver sig i at tage tøj af og på, kravle op og ned af stolen, puslebordet og barnevognen.

Jeg guider børnene og de får tid til at øve sig uden jeg blander mig for meget.

Når børnene kan gå begynder de at gå ved siden af barnevognen. Det kan godt være en stor udfordring. Nogle børn vil ikke gå eller holde ved, så det kan også være en udfordring for mig.

Der er mange udfordringer i de ting vi laver i dagligdagen og ellers laver vi motorikbaner, synger, danser, læser bøger, balancere og meget andet.

Vi øver os i at vente på tur, børnene hjælper hinanden med at tage tøj af, give hinanden kram hvis en er ked af det osv. Dette styrker børnenes personlige og sociale kompetencer som er vigtigt i deres samspil med andre børn og voksne.

Jeg har igennem årene været på en del kursuser. F.eks. Basis kursus for dagplejere, pædagogik, for tidligt fødte, kompetence, Marte Meo, Belbin og læringsledelse.

Billede af Pie Eg Andersen