Lisette Paarup Østergaard

Hej! Jeg hedder Lisette og er dagplejer i Filskov.

Jeg er født i 1988, og har arbejdet som dagplejer siden 2016. I baggagen har jeg uddannelser som blomsterdekoratør og social- og sundhedshjælper.

Jeg bor på Sognegårdsvej 8 sammen med min mand Christian, vores to børn, Emil fra 2015, Laura fra 2017 og vores hund.

Jeg har fokus på det enkelte barn, og hvor det er i sin udvikling.

Trivsel og sundhed betyder meget i mit arbejde som dagplejer, og jeg brænder for at være en del af at opbygge et højt selvværd og gå på mod hos dit barn. Det gør jeg både i samspillet med mig, men også de andre børn i gruppen.

Jeg gør det blandt andet ved at møde barnet anerkendende, udfordre det passende i dets udvikling, være nysgerrig sammen med barnet, samt følge dets initiativer.

Jeg nyder at bruge naturen og dets mange muligheder så meget som muligt. Vi leger i haven, besøger legepladser, cykler eller går en tur i lokalområdet. Jeg bruger alle de fine naturstier vi har her i byen - dyrestien er specielt et hit ved de lidt større børn.

Hos mig er der plads til fordybelse og leg. Dagen planlægges, så der tages hensyn til det enkelte barn. Vi griner og tumler, og finder på sjove ting sammen.

Vi synger og danser, og udfordrer motorikken og vores sanser. Jeg går op i at sætte ord på barnets følelser i de udfordringer og succesoplevelser, det møder i løbet af dagen.

Jeg planlægger aktiviteter, så det enkelte barn har mulighed for at udfordre sig selv, der hvor det er i sin udvikling. Når barnet bliver mere selvhjulpen, er det så vidt muligt mere med i dagligdagen -det kan være at hjælpe med at dække bord, hjælpe med at lave mad og selv tage tøj og sko på. Jeg nyder at have dem med i processen og kan se hvordan de vokser med opgaven.

Jeg er en del af det kommunale team her i Filskov, og vi mødes ofte på vores ture rundt i byen. Vi besøger børnehaven og mødes i legestue. Det har stor betydning for børnene, at vi mødes, og bruger tid sammen i teamet, så børnene er trygge ved at skal i gæstedagpleje. Jeg deltager, i de kurser jeg får tilbudt, og jeg arbejder ud fra den styrkede læreplan.

Det var lidt om mig som dagplejer, og hvad børnene og jeg nyder at bruge vores tid til.

Kh Lisette

Billede af Lisette Paarup Østergaard